Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Jan Stenbeck - Sida 1 av 1

"om du vill ha en riktig vän - köp en hund" : en granskning av Aftonbladets framställning av Jan Stenbeck före och efter hans död

In this essay I have studied Aftonbladets portrayal of the Swedish businessman Jan Stenbeck and if the reporting changes before and after his death, and if so, in which ways. With help from a qualitative syntax analysis and a content analysis I studied my material about Stenbeck during the time period 2000-09-19 to 2004-09-19. In my quantitative analysis I studied 140 articles and in my syntax analysis I studied ten articles, five before and five after Stenbecks death. The theoretical perspectives that I applied in my study is Sigurd Allerns theory about tabloid papers novelty criteria and Adam Shehatas theory about Framing. Allerns theory describes what criteria the tabloid papers have on news and Shehatas theory about framing describes the political forces behind the news who wants to set their own agenda.

Jan Stenbeck : en inflytelserik ledare

Bakgrund: Ledarskap är ett omfattande begrepp med skiftande definitioner. Ledarskap kan ge föreställningen av inflytelserika, driftiga personer som påverkar både organisationen och dess medarbetare. För att dels fördjupa oss inom ledarskapsområdet och dels finna vad som kan ligga bakom en ledares unika förmåga att nå ut till sin omgivning valde vi att studera Jan Stenbeck. Många har en åsikt om honom och han beskrivs som en karismatisk, mäktig person med en stark vision. Syfte: Uppsatsens syfte är att genom de tre valda perspektiven karisma, vision och makt studera Jan Stenbeck som ledare samt därmed diskutera vad som gjorde honom inflytelserik.

Ledarskapet inom Kinnevik

Ledarskap är ett ständigt aktuellt ämne. Det debatteras mycket om ledarskapet och dess betydelse för ett företags framgång.Syftet med vår uppsats är att genom ett begränsat antal intervjuer ta reda på vad det är som karakteriserar ledarskapet inom Kinneviksgruppen och vilken prägel Jan Stenbeck har satt på ledarskapet. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod. Vår ansats är abduktiv då vi använder oss av empiri i kombination med teorier. Kinneviksgruppens ledarskap karakteriseras av ett starkt engagemang, en stor detaljfokus samt en hård prestationskultur.

The Tele2 Way - Gick det vägen? : En fallstudie om Tele2:s värderingsarbete och dess utfall

Under de senaste decennierna har förhållandet mellan organisation och enskild medarbetare förändrats drastiskt då man numer menar att individen är organisationens viktigaste resurs. En fråga som ökar i relevans i förhållande till detta ställningstagande är hur man ska gå till väga för att motivera den enskilde medarbetaren till prestationer som får organisationen att nå sina mål. Ett sätt är att skapa en stark företagskultur som ökar både prestation och samhörighet bland de anställda. Tele2 är och har alltid varit ett värderingsstyrt företag vilket ursprungligen kan koppas till dess grundare och ledstjärna Jan Stenbeck. När han gick bort år 2002 uppstod en problematik inom företaget då de flesta värderingar och hela företagskulturen var kopplad till Jan som person.